Συντήρηση Κυλινδροκεφαλής

Η κυλινδροκεφαλή αποτελεί βασικό εξάρτημα του κινητήρα, κατασκευασμένη συνήθως από χυτοσίδηρο ή αλουμίνιο, και βρίσκεται στην κορυφή των κυλίνδρων. Ο ρόλος της είναι να κλείνει τους κυλίνδρους και να στεγανώνει το θάλαμο καύσης, επιτρέποντας την ελεγχόμενη καύση του μείγματος αέρα-καυσίμου. Στην κυλινδροκεφαλή περιλαμβάνονται οι βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής, οι έδρες τους, τα μπουζί στους βενζινοκινητήρες ή οι μπεκ στους πετρελαιοκινητήρες, και τα κανάλια ψύξης και λίπανσης του κινητήρα.

Με την πάροδο του χρόνου, η κυλινδροκεφαλή μπορεί να παρουσιάσει προβλήματα όπως ρωγμές, στρεβλώσεις λόγω υπερθέρμανσης, ή φθορά στις έδρες των βαλβίδων. Για να διασφαλίζεται η καλή λειτουργία της, πραγματοποιούνται τακτικοί έλεγχοι για ρωγμές, τυχόν παραμορφώσεις, διαρροές καυσαερίων, και απόδοση στη στεγανότητα. Κατά την επιθεώρηση, γίνεται συνήθως χρήση εξειδικευμένων εργαλείων, όπως οργανομετρητές για τις επιφάνειες επαφής, και δοκιμές με πίεση για την ανίχνευση πιθανών διαρροών στα κανάλια ψύξης και λίπανσης.

Οι αποκλίσεις σχήματος, δηλαδή οι ατέλειες στην επιφάνεια της κυλινδροκεφαλής και του μπλοκ του κινητήρα, μπορούν να επηρεάσουν την απόδοση και τη λειτουργία του κινητήρα. Οι κύριοι τύποι αποκλίσεων περιλαμβάνουν:

  • Σφάλματα επιπεδότητας εξαρτημάτων: Αυτές οι αποκλίσεις αφορούν την ομοιόμορφη επίπεδη επιφάνεια των εξαρτημάτων.
  • Παραμορφώσεις εξαρτημάτων: Οι παραμορφώσεις μπορεί να προκληθούν από θερμότητα ή μηχανικές καταπονήσεις.
  • Κυματότητες (αποκλίσεις παραλληλότητας): Αναφέρονται σε αποκλίσεις που προκαλούν κυματοειδή υφή.
  • Τραχύτητα: Περιλαμβάνει αυλακώσεις και ραβδώσεις, που επηρεάζουν την ποιότητα της επιφάνειας

Έλεγχος Σφαλμάτων Επιπεδότητας και Παραμορφώσεων

Για να ελέγξουμε τα σφάλματα επιπεδότητας και τις παραμορφώσεις, χρησιμοποιούμε έναν χάρακα ακριβείας και εφαρμόζουμε τη “μέθοδο διάκενου”. Ο χάρακας τοποθετείται στην επιφάνεια και μετακινείται κατά μήκος και εγκάρσια πάνω από τις οπές των μπουλονιών. Το διάκενο ανάμεσα στην επιφάνεια και τον χάρακα υποδεικνύει τις αποκλίσεις.

Οι αποδεκτές τιμές αποκλίσεων είναι:

  • Κατά μήκος: Κάτω από 0,03 mm σε μήκος 100 mm και κάτω από 0,05 mm σε μήκος 400 mm.
  • Εγκάρσια: Κάτω από 0,03 mm σε μήκος 100 mm.

Αυτές οι μετρήσεις είναι σημαντικές για τη διατήρηση της σωστής λειτουργίας του κινητήρα και της αποφυγής διαρροών ή δυσλειτουργιών.


Φύλλο Έργου: 04.-kilindrokefali.xlsx